De grote kamer






Het linker huis heeft één grote kamer.
Het behang is beschimmeld en het is onzeker of er oude gave balken onder het gipsen plafond zitten. Ik verwijder het behang, een enorme klus, want het zit hier en daar muurvast en komt er ondanks het stoomapparaat er in hele kleine plukjes af. Daarna kon ik de muren stucken. Maar... er is geen roodband in Frankrijk. Eerst probeer ik het met gewone gips (platre), met moeite krijg ik het op de muur, zodra het gips harder wordt moet je het snel verwerken, mengen werkt dan niet meer, kleine hoeveelheden per keer gaat het beste. Als het eenmaal opgedroogd is voelt het zacht en brokkelig.
Een andere gispsoort geeft een heel stevig, bijna cementachtig effect, maar is moeilijk in een mooie struktuur aan te brengen. Maar voilà, de stevigheid is beter. (Toch maar naar Nederland om roodband te halen.)
De gipsen 'balken' verf ik groen, nadat ik ze eindeloos heb geplamuurd.
Al met al kost deze kamer me een maand werk, alleen de muren en het plafond, maar meer hoeft er voorlopig ook niet te gebeuren.
Het is een heerlijke kamer om met de meubels te schuiven. In de winter rondom de haard, in de zomer meer voor het raam. En uiteindelijk werd de muur rond de haard blauw ingewassen.