Het begin


Ik kocht eind december 2006 een oude pastorie.
Het heeft een prachtig uitzicht vanaf een ruim groot terras en is gebouwd op 3 kelders, waarvan er 2 gewelfd zijn.
Het dak is bedekt met grijze leitjes en is in goede staat.
Het huis bestaat eigenlijk uit 3 delen, het middenste gedeelte werd het eerst gebouwd, later zijn er aan weerszijden twee huizen aangebouwd, mooi symmetrisch. En daardoor heeft het 3 zolderruimtes. De oude buitenmuren van het middenste huis zijn nu grotendeels binnenmuren geworden.
De franse plafonds, dikke moederbalken met dunnere kinderbalken die op de 70 cm. dikke muren steunen, zijn zo stevig dat de later gebouwde (dunne) binnenmuren verwijderd kunnen worden. Dat maakte dat ik er veel mogelijkheden in zag, zonder al te veel zware ingrepen. Maar het huis was wel uitgeleefd, ik zou veel moeten vernieuwen. Dat was een leuke uitdaging, omdat het huis min of meer 'gemoderniseerd' is, met gipsen plafonds op de oude houten balken. Ik wil het weer een beetje in oude staat terugbrengen, hoewel ik eigenlijk niet weet hoe het ooit precies was.
Het linker gedeelte van het huis zag er het beste uit, maar de oude buitenmuur is strak gestuckt nadat er een nieuw raam ingezet is. Voordeel is dat je binnen lekker veel licht hebt en een mooi uitzicht, maar jammer voor buiten: het valt uit de toon bij de rest van het huis. Dit gedeelte kon ik wel vrij gauw opknappen, om er daarna mijn meubels kwijt te kunnen.
De luiken van het hele huis konden dicht en de vorige bewoners hadden meubels laten staan die ik kon gebruiken, waaronder de houtkachel met een partijtje houtblokken en twee gasflessen aangesloten op een gasfornuis.
Met andere woorden: ik kon er zo intrekken.
En sneller dan iedereen verwachtte vertrok ik naar Frankrijk.